ISTIDRAJ PERSPEKTIF TAFSIR AL-AZHAR: RELEVANSINYA TERHADAP PERILAKU RELIGIUS GEN Z DI ERA DIGITAL

Nur Khoirunnisa Harahap, Muzakkir Muzakkir

Abstract


Abstract

This article examines the concept of istidraj in Hamka’s Tafsir al-Azhar and its relevance to the religious behaviour of Generation Z within digital ecosystems. Drawing on a literature-based study that employs thematic and hermeneutic analysis of Q 3:178, 6:44, and 7:182 alongside recent scholarship on digital culture, the study advances a clear novelty: an operationalised framework of istidraj indicators tailored to social-media contexts. The framework highlights indulgences that foster heedlessness, visible in binge-scrolling and the postponement of worship; the broadening of pleasures that dull ethical sensitivity, reflected in impulsive consumption and digital flexing; and an illusion of success or safety from moral consequences, manifest in performative narcissism and religious overconfidence. Findings show that this mapping functions as a theological evaluation tool for diagnosing erosions of piety online while also guiding educational interventions. Practical implications include integrating verse-based digital-ethical literacy modules into Islamic Education courses, designing campus da‘wah content such as short videos and podcasts that internalises the signs of istidraj, and employing a digital self-accountability rubric for student mentorship. The study is limited by its non-empirical scope and reliance on a single tafsīr corpus, which precludes direct behavioural measurement. Future work should involve field research through surveys or in-depth interviews, the development of a psychometric scale for istidraj indicators, and experimental tests of digital da‘wah materials built on this framework.

 

Abstrak

Penelitian ini menganalisis konsep istidraj dalam Tafsir Al-Azhar karya Buya Hamka dan relevansinya terhadap perilaku religius Generasi Z di ekosistem digital. Berbasis studi pustaka dengan analisis tematik–hermeneutik atas QS Āli ‘Imrān 3:178, Al-An‘ām 6:44, dan Al-A‘rāf 7:182 beserta literatur mutakhir tentang budaya digital, penelitian ini menonjolkan kebaruan berupa kerangka indikator istidraj yang teroperasionalisasi untuk konteks media sosial. Kerangka tersebut ditandai oleh pembiaran kenikmatan yang melalaikan yang tampak pada binge-scrolling dan penundaan ibadah, pelapangan kesenangan yang menumpulkan kepekaan etis yang tercermin dalam impuls konsumsi dan praktik flexing digital, serta ilusi keberhasilan atau rasa aman dari konsekuensi moral yang hadir sebagai narsisme performatif dan overconfidence religius. Temuan memperlihatkan bahwa pemetaan ini efektif sebagai alat evaluasi teologis untuk membaca degradasi kesalehan di ruang daring sekaligus memandu intervensi pendidikan. Implikasi praktis meliputi integrasi modul literasi digital-etis berbasis ayat dalam pembelajaran PAI, perancangan konten dakwah kampus seperti video pendek dan podcast yang menginternalisasikan tanda-tanda istidraj, serta penggunaan rubrik muhasabah digital untuk pembinaan mahasiswa. Penelitian ini terbatas pada pendekatan non-empirik dan fokus pada satu korpus tafsir, sehingga belum mengukur perilaku secara langsung. Ke depan, disarankan studi lapangan melalui survei atau wawancara mendalam, pengembangan skala psikometrik indikator istidraj, dan uji coba efektivitas materi dakwah digital yang dibangun dari kerangka ini.

 


Keywords


istidraj; Tafsir al-Azhar; Generation Z; digital religiosity; digital-ethical literacy; istidraj; Tafsir Al-Azhar; Generasi Z; religiusitas digital; literasi digital-etis

Full Text:

PDF

References


Afifah, N., & Kuntari, S. (2025). Peran Media Sosial dalam Pembentukan Identitas Sosial Gen Z Di Aplikasi TikTok dan Instagram. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4(3), Article 3.

Azizah, N. H. (2017). Istidraj dalam Al-Qur’ān (Analisis Ayat-Ayat Tentang Istidraj) [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Azka, N., & Subekti, F. R. (2025). Zuhud Perspektif Al-Ghazali: Upaya Edukatif Mengatasi Hedonisme GenerasI Z. Jurnal Staika: Jurnal Penelitian dan Pendidikan, 8(2), Article 2.

Defi, W. S. (2025). Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial TikTok Terhadap Kecenderungan Perilaku Narsisme Pada Generasi Z [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Malang.

Deviona, E., & Alamiyah, S. S. (2024). Hiperrealitas dan Perubahan Gaya Komunikasi Gen Z pada TikTok. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(12), Article 12. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i12.5085

Eric, M., Tabiri, F., & Danso Seth, A. (2024). University students’ religious literacy and religiosity. What is the place of academic discipline and religious affiliation? Cogent Education, 11(1), 2293487. https://doi.org/10.1080/2331186X.2023.2293487

Fitriyadi, M. Y., Rahman, M. R., Azmi, M. R., Ilham, M. A., Aibina, O. I., Hesda, N., & Al, F. (2023). Pengaruh Dunia IT Terhadap Perilaku Remaja Generasi Z. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 1(2), Article 2.

Furqan, F., & Nabilah, D. (2021). Istidraj menurut Pemahaman Mufasir. TAFSE: Journal of Qur’anic Studies, 6(1), 77. https://doi.org/10.22373/tafse.v6i1.9203

Gao, Q., Woods, O., Kong, L., & Shee, S. Y. (2022). Lived religion in a digital age: Technology, affect and the pervasive space-times of ‘new’ religious praxis. Social & Cultural Geography, 25(1), 29–48. https://doi.org/10.1080/14649365.2022.2121979

Hamka. (2003a). Tafsir Al-Azhar (Tafsir Al-Qur’an, Vol. 02). Pustaka Nasional PTE LTD.

Hamka. (2003b). Tafsir Al-Azhar (Tafsir Al-Qur’an, Vol. 03). Pustaka Nasional PTE LTD.

Hamka. (2003c). Tafsir Al-Azhar (Tafsir Al-Qur’an, Vol. 04). Pustaka Nasional PTE LTD.

Ibnu Katsir. (2000). Tafsir Al-Qur’an Al-‘Azim. Dar Al-Fikr.

Kementerian Agama RI. (2019). Al-Quran Terjemahan Kementerian Agama RI. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an (LPMQ) Kementerian Agama RI.

Mandzur, I. (1999). Lisanul ’Arab (Kamus, Vol. 4). Daar Al-Ihya’ At-Turats Al-’Arabi.

Maulana, A. M. R. (2022). Agama Digital (Digital Religion) dan Relevansinya Terhadap Studi Agama Interdisipliner: Sebuah Tinjauan Literatur. At-Tafkir, 15(2), 162–183. https://doi.org/10.32505/at.v15i2.4821

Meyers, E. M., Erickson, I., & Small, R. V. (2013). Digital literacy and informal learning environments: An introduction. Learning, Media and Technology, 38(4), 355–367. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.783597

Mujahidin, I., Sobar, A., Marjuki, M., Akbariyah, S., & Gito, G. (2024). Dakwah Melalui Podcast: Nilai – Nilai Agamis Generasi-Z Di Era Digital. Jurnal Pengabdian Masyarakat dan Penelitian Thawalib, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.54150/thame.v3i1.272

Pambudi, R., Budiman, A., Rahayu, A. W., Sukanto, A. N. R., & Hendrayani, Y. (2023). Dampak Etika Siber Jejaring Sosial Pada Pembentukan Karakter Pada Generasi Z. Jurnal Syntax Imperatif: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v4i3.262

Polizzi, G. (2025). Digital literacy and strategic (dis)engagement: Examining how functional and critical digital literacy shapes participation. Information, Communication & Society, 1–20. https://doi.org/10.1080/1369118X.2025.2452282

Sarinawati. (2025). Religiusitas di Era Digital Transformasi Praktik Keagamaan di Kalangan Generasi Z. Khazanah: Journal of Religious and Social Scientific, 1(1), Article 1.

Widianingtyas, M. A. (2024). Konsep Istidraj Dalam Al-Qur’an (Studi Analisis Tafsir Maqāṣidī) [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Profesor Kiai Haji Saifuddin Zuhri.

Wiramaya, D. S., Rohmah, N. N., & Saudi, Y. (2024). Pengaruh Media Sosial terhadap Akidah Generasi Z Muslim di Perkotaan. 4.

Wirayudha, A. P., Nurhayati, M. A., Fahrezi, A., Pasama, D. R., & Noor, A. M. (2023). Islam Dan Tantangan Dalam Era Digital: Mengembangkan Koneksi Spiritual Dalam Dunia Maya. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan dan Kajian Keislaman, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.32665/alaufa.v5i1.1618.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v21i2.355

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com