PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM PENGEMBANGAN MANAJEMEN SEKOLAH EFEKTIF: STUDI KASUS DI SEKOLAH SMART EKSELENSIA

Ekawati Ekawati, Mudofar Mudofar

Abstract


Abstract

This research aims to describe and analyze: (a) the implementation of effective school management in Smart Ekselensia (b) the role of the principal in applying the principles of Effective School Management (c) the implicative development of effective school management in Smart Schools of Ekselensia.This research is a qualitative research which uses the approach of researching case studies in SMART Ekselensia schools, data collection is done by observation, structured interviews, and document studies. Data analysis is done by giving meaning and interpretation to the data that was successfully collected with descriptive qualitative analysis, from that meaning then the writer made the conclusion. The results showed that SMART Ekselensia Indonesia School has im-plemented effective school management with the form or patterns of planning, organizing, implementation of management principles in schools, direction, control and supervision conducted by the Principal of SMART Ekselensia. The implementation of effective school management in SMART Ekselensia School was done based on the following criteria:  First, there is a program manual document. Second, collaborative management cycle. Third, the existence of roles and efforts of the Principal in the development of effective school management. In addition, the implication is that the headmaster must have a clear ability  and vision in carrying out his functions.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis: (a) penerapan manajemen sekolah yang efektif pada Sekolah SMART Ekselensia (b) peran kepala sekolah dalam menerapkan prinsip-prinsip Manajemen Sekolah Efektif (c) pengembangan implisatif manajemen sekolah yang efektif di Sekolah SMART Ekselensia. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang menggunakan pendekatan penelitian studi kasus di Sekolah SMART Ekselensia, pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara terstruktur, dan studi dokumen. Analisis data dilakukan dengan memberikan makna dan interpretasi terhadap data yang berhasil dikumpulkan dengan analisis kualitatif deskriptif, dari makna tersebut kemudian penulis membuat kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Sekolah SMART Ekselensia Indonesia memiliki manajemen sekolah yang efektif dengan bentuk atau pola perencanaan, pengorganisasian, implementasi prinsip-prinsip manajemen di sekolah, pengarahan, pengendalian, dan pengawasan yang dilakukan oleh Kepala Sekolah SMART Ekselensia. Pelaksanaan manajemen yang efektif di Sekolah SMART Ekselensia dilakukan berdasarkan kriteria sebagai berikut: Pertama, ada dokumen manual program. Kedua, ada siklus manajemen kolaboratif. Ketiga, adanya peran dan upaya Kepala Sekolah dalam pengembangan manajemen sekolah yang efektif. Selain itu, implikasinya kepala sekolah harus memiliki kemampuan dan visi yang jelas dalam menjalankan fungsinya.


Keywords


Role of Principal; Effective School

Full Text:

PDF

References


Molleong, Lexy J, Metodologi Penelitian Kualiatatif, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2001.

Mulyasana, Dedy, Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing,(Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.

Poster, Cyril, Creating an Excelent School, Some New Managemen Techniques, London & New York, Routledge, Volume 1, Edisi 1, 2018.

Poster, Cyril, Restructuring: The Key to Effective School Management, London and New York: Routledge, 2005.

Prastowo, Andi, Metode Penelitian Kualitatif dalam Perspektif Rancangan Penelitian, Yogyakarta: AR-Ruzz Media, 2012

Riyatno, Y., Metodologi Penelitian pendidikan Kualitatif dan Kuantitatif, (Surabaya: Unesa Press, 2008), h.26, lihat pula. Sugiyono, Metodologi Penelitin Pendidikan; Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2011.

Riyatno, Y., Metodologi Penelitian Pendidikan, Surabaya: SIC, 2001.

Satori, D. dan Komariyah, A., Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta, 2010.

Sukmadinata, Nana S., Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2013.

Suparlan, Membangun Sekolah Efektif, Yogyakarta: Hikayat Publishing, 2008.

Yukl, Gary A., Leadership in Organization, British: Prentice Hall, 2001.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v18i2.210

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com