Peranan Teknologi Pendidikan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan

Suhada Suhada

Abstract


Problems related to the quality of education have long become
a concern of all educational stakeholders. The stakeholders of
the quality of education have thought about how to improve the
quality of education in various ways. One of the efforts is by using
educational technology. The educational technology can help to
solve learning problems. Systemic process can be understood in
twosenses:irregularorregularthatreferstoasystem.Asaregular
system, the educational technology is the process that is preceded
by studying the needs, formulating the objectives, identifying
the possible achievement of goals, determining the possibility of
selection criteria, selecting the best possibility, developing and
testing the chosen possibility, carrying out developmentresults,
and evaluating the overall activities and results. As a product, the
educationaltechnologycanbeunderstoodastheprocesses,which
arecomplexandintegratedthatinvolvepeople,procedures,ideas,
tools, and organizations to analyze problems, find ways to solve
problems,implement, assess, andmanagethesolutionsthat cover
all aspects of human learning. The educational technology was
born from the problems in education. It not only helps to solve
the problems of learning in the school, but in the whole contexts
of people’s lives by developing and/or using a variety of sources.
In the context of school, the technology of education evolves from
what was originally known as didactic and methodical. However, because learning is not only in the context of school, but in the
whole contexts of the community, the educational technology
operates in which learning is required, either by individuals,
groups or organizations.
Keywords : education, technology of education, and the quality of
education.

Permasalahan terkait mutu pendidikan telah sejak lama menjadi
konsen bersama seluruh stake holder pendidikan. Seluruh pihak
yang berkepentingan terhadap mutu pendidikan memikirkan
mengenai bagaimana meningkatkan mutu pendidikan dengan
berbagai cara. Salah satu upaya yang ditempuh adalahdengan
menggunakan teknologi pendidikan.
Teknologi pendidikan dapat membantu memecahkan masalahmasalah pembelajaran. Proses sistemik dapat dipahami dalam
dua pengertian; beraturan atau mengacu pada suatu sistem.
Sebagai sistem yang beraturan, teknologi pendidikan adalah
proses yang didahului dengan telaah kebutuhan, perumusan
tujuan, identifikasi kemungkinan pencapaian tujuan, penentuan
kriteria pemilihan kemungkinan, memilih kemungkinan
terbaik, mengembangkan dan mengujicoba kemungkinan yang
dipilih, melaksanakan hasil pengembangan, dan mengevaluasi
keseluruhan kegiatan maupun hasilnya. Sebagai produk,
teknologi pendidikan bisa dipahami sebagai perangkat proses,
yang bersifat kompleks dan terpadu melibatkan orang, prosedur,
ide, peralatan, dan organisasi untuk menganalisis masalah,
mencari jalan untuk mengatasi permasalahan, melaksanakan,
menilai, dan mengelola pemecahan masalah tersebut yang
mencakup semua aspek belajar manusia. Teknologi pendidikan
lahir dari adanya permasalahan dalam pendidikan. Teknologi pendidikan tidak hanya membantu memecahkan masalah belajar
dalam konteks sekolah, namun dalam seluruh konteks kehidupan
masyarakat, dengan mengembangkan dan/atau menggunakan
beraneka sumber. Dalam konteks sekolah teknologi pendidikan
berkembang dari apa yang semula dikenal dengan istilah
didaktik dan metodik. Namun karena belajar tidak hanya dalam
konteks sekolah, tetapi dalam seluruh konteks masyarakat, maka
teknologi pendidikan beroperasi di mana belajar itu diperlukan,
baik oleh perorangan, kelompok maupun organisasi.
Kata Kunci: pendidikan, teknologi pendidikan, mutu pendidikan.

Full Text:

PDF

References


Alexander,S.,“TeachingandLearningontheWordWideWeb”,diakses

dari http://www.scu.edu.au/Ausweb95/papers/education/

alexander, pada 29 Oktober 2010

Geisert, Paul G., dkk, Teacher, Computers, and Curriculum: Micro

computer in the classroom, Needham: Library of Congress

Cataloging in publication, dari http://www.umich.

edu/~ed626/Gerlach_Ely/ge_main.htm, diakses pada 28

Oktober 2010

Januszewski, Alan, dan Michael Molenda, Educational Technology :

ADefinitionwithCommentary,NewJersey:LaurenceErlbaum

Associates, 2008

Kristianty, Theresia, Jurnal Pendidikan Penabur - No.04/ Th.IV /

Juli 2005

Miarso, Yusufhadi, Menyemai Benih Teknologi Pendidikan,

Jakarta: Pusat Teknologi Komunikasi dan Informasi

Pendidikan(PUSTEKKOM DIKNAS), 2009, Cet.4

Reiser, Robert A., dan John V.Dempsey, Trends And Issues in

Instructional Design and Technology, New York: Pearson

Education, Inc.,2007

Seels, Barbara B., dan Rita C. Richey, Instructiuonal Technology : The

Definition and Domains of The Field, Washington DC: AECT,




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v13i2.152

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com