Lingkungan Pendidikan dalam Perspektif al-Qur`an

Suhada Suhada

Abstract


Educational environment is an institution or a place where education takes place. This environment is very useful to support the process of an activity working properly, including educational activity.
There is not clear definition about education environment in the Qur’an, except in relation to the education environment contained in historical practice which is used as the place of education, for instance mosques, houses, studios, madrassas, and universities. Al Qur’an only give cues about the educational environment, include the family environment, schools, and society.
Keywords: Environment, Education, Perspective of al-Qur’an



Lingkungan pendidikan adalah suatu institusi atau kelembagaan tempat berlangsungnya pendidikan. Lingkungan ini sangat berguna untuk menunjang proses suatu kegiatan agar berjalan dengan baik, termasuk kegiatan pendidikan.
Dalam al-Qur’an tidak dikemukakan dengan jelas tentang pengertian lingkungan pendidikan, kecuali terkait lingkungan pendidikan yang terdapat dalam praktek sejarah yang digunakan sebagai tempat terselenggaranya pendidikan, seperti masjid, rumah, sanggar para sastrawan, madrasah, dan universitas. Al- Qur’an hanya memberikan isyarat-isyarat tentang lingkungan pendidikan tersebut, yakni lingkungan keluarga, sekolah/ madrasah, dan masyarakat.
Kata Kunci: Lingkungan, Pendidikan, perspektif al-Qur’an

Full Text:

PDF

References


Al-Rasyidin, Falsafah Pendidikan Islam. Bandung: Citapustaka Media Perintis, 2008.

Al-Baqi, Muhammad fuad „Abd . Mu’jam Al-Muhfahras li Alfazh Al- Quran Al-Karim. Beirut: Dar Al-Fikri, T.t.

Daradjat, Zakiah. Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah , Jakarta: Ruhama, 1994.

. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara, 2009. Ghazali, Bahri. Lingkungan Hidup dalam Pemahaman Islam. Jakarta:

Pedoman Ilmu Jaya, 1996.

Hamalik, Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta : Bumi Aksara, 2009.

Katsir, Ismail Ibnu. Tafsir al-Quran al-Azim. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1999 Al-Mahalli, Imam Jalaluddin dan Imam Jalaluddin al-Syuyuti. Tafsir Jalalain. Bandung: Baru Algesindo, 2006.

Mahmud, Ali Abdul Halim. Pendidikan Ruhani. Jakarta: Gema Insani Press, 2000.

Mujib, Abdul. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2008. Mulyasa, E. Menjadi Kepala Sekolah Profesional.Bandung: Remaja

Rosdakarya, 2009.

Al-Nahlawi, Abd. Rahman. Ushul al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Asalibuha. Beirut: Dar al-Fikri, 1979.

Nata, Abuddin. Ilmu Pendidikan Islam dengan Pendekatan Multi Disipliner,. Jakarta: Rajawali Pers, 2010.

, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2010.

, Tafsir Ayat-ayat Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 2009.

, Abuddin Nata. Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama, 2005.

Nizar, Samsul dan Zainal Effendi Hasibuan, Hadis Tarbawi. Jakarta: Kalam Mulia, 2011.

Qutub, Sayyid. Tafsir fi Zilali al-Qur’an, Mekkah :Dar al-Ilmiyyah, 1986.

Ramayulis. Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2009. Ash-Shiddieqy, Hasby, Al-Islam. Semarang: Pustaka Rizki Putra,




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v13i1.79

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com