INTEGRASI TEKNOLOGI DAN NILAI ISLAM DALAM TRANSFORMASI MANAJEMEN PENDIDIKAN MADRASAH
Abstract
Abstract
This study aims to examine the transformation process of educational management at Madrasah Aliyah Istiqlal Jakarta in responding to the challenges of the digital era. The transformation is carried out as a response to the rapid development of information technology, which requires educational institutions to adapt swiftly and effectively. The research employs a qualitative approach using data collection techniques such as observation, interviews, and documentation. The findings reveal that Madrasah Aliyah Istiqlal has implemented various innovations in educational management, including the integration of technology in the learning process, enhancement of teachers' digital competencies, and the provision of supporting facilities such as multimedia rooms and computer laboratories. Although there are still obstacles, such as limited internet access and shared facility usage schedules, these transformation efforts demonstrate the school’s strong commitment to creating a modern, adaptive learning environment aligned with 21st-century educational needs. Therefore, the transformation of educational management at Madrasah Aliyah Istiqlal Jakarta serves as a model of best practices in developing a digital-based madrasah that upholds Islamic values.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji proses transformasi manajemen pendidikan Madrasah Aliyah di Madrasah Istiqlal Jakarta dalam menghadapi tantangan era digital. Transformasi dilakukan sebagai respon terhadap perkembangan teknologi informasi yang menuntut lembaga pendidikan untuk beradaptasi secara cepat dan efektif. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Madrasah Aliyah Istiqlal telah melakukan sejumlah inovasi dalam manajemen pendidikan, meliputi integrasi teknologi dalam proses pembelajaran, peningkatan kompetensi guru di bidang digital, serta penyediaan sarana pendukung seperti ruang multimedia dan laboratorium komputer. Meski masih terdapat kendala, seperti akses internet yang terbatas dan sistem penggunaan fasilitas yang bergiliran, upaya transformasi ini membuktikan komitmen madrasah dalam menciptakan lingkungan belajar yang adaptif, modern, dan relevan dengan kebutuhan peserta didik di abad ke-21. Dengan demikian, transformasi manajemen pendidikan di Madrasah Aliyah Istiqlal Jakarta menjadi contoh praktik baik dalam membangun madrasah berbasis digital yang tetap menjunjung nilai-nilai keislaman.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adekamisti, R., Novianty, E., & Harmi, H. (2025). Implementasi Manajemen Sistem Pendidikan pada Tingkat Dasar dan Menengah: Tantangan dan Solusi. Dirasah, 8(1), 211–225. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah
Alawiyah, F. (2014). Pendidikan Madrasah di Indonesia. Jurnal Aspirasi: Jurnal Masalah-Masalah Sosial, 5(1), 51–58.
Alhamidi, T. iqbal, Muharam, moch panji, Jabar, padli abdul, & Mahmud. (2024). Learning Management at Pondok Senyum Indonesia : Analysis of. 15(2), 167.
Anggie Natasya Putri, Aninda Rahma Melani, & Syifa Rahma Nabila. (2023). Peran Managemen Agar Meningkatkan Pendidikan Bermutu di Era Digital. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, Dan Pengajarannya, 2(1), 149–161. https://doi.org/10.55606/protasis.v2i1.85
Arif Sinaga. (2023). Madrasah Istiqlal Jakarta Penerima Sertifikat ISO 21001:2018 dan 9100:2015 Pertama di Indonesia. https://jakarta.suaramerdeka.com/religi/1347682900/madrasah-istiqlal-jakarta-penerima-sertifikat-iso-210012018-dan-91002015-pertama-di-indonesia
Asep Marfu MA Istiqlal. (n.d.). Hasil wawancara dengan kepala sekolah Asep Marpu.
Asykur, M., Ifriani, I., Hamriani, S., & ... (2024). Transformation of Islamic Education In The 5.0 Era: The Role of Quality Management in Improving the Standards and Relevance of Islamic Education. … Science, Education, and …, 7(4), 201–214. http://ojs.staialfurqan.ac.id/IJoASER/article/view/763%0Ahttps://ojs.staialfurqan.ac.id/IJoASER/article/download/763/476
Dkk, A. B. L. (2022). Transformasi Manajemen Pendidikan Di Era Digital Dalam Menghadapi Tantangan Pengembangan Sumber Daya Alam Dan Manusia. Media Penelitian Pendidikan Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 16(1), 103–107. https://doi.org/DOI:10.26877/mpp.v16i1.12148
Dkk, S. T. (2022). Qualitative Study. National Library of Medicine.
Harry Saptarianto, Shelvi Deviani, Syamas Isti Anah, & Indah Noviyanti. (2024). Menghadapi Tantangan Era Digital, Strategi Integrasi Media Sosial, Literasi Digital dan Inovasi Bisnis. Jurnal Manuhara : Pusat Penelitian Ilmu Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 128–139. https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i3.955
Hidayah, A. F. dan N. (2021). Implementasi Learning Management System (LMS) di Lembaga Pendidikan Islam: Peluang dan Tantangan. Prenada Group.
Hisyam, F., & Organisasi, S. (2025). Strategi Manajemen Perubahan Dalam Menghadapi Digitalisasi Administrasi Pendidikan. 19(1).
Hosking, S., & Haggard, L. (2003). Pembelajaran transformatif. In Healing the hospital environment: Design, management and maintenance of healthcare premises (Vol. 7, Issue 2).
Info, A. (2023). Peran Big Data terhadap Kualitas Data Statistik Indonesia di Era Digital. Peran Big Data (Yulismah) Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11), 651–655. https://doi.org/10.5281/zenodo.10402327
Irsan, M. (2016). Pentingnya Penggunaan Metode Dalam Pembelajaran Di Man 2 Parepare. Iain Pare, 1–23.
Mukrimaa, S. S., Nurdyansyah, Fahyuni, E. F., YULIA CITRA, A., Schulz, N., Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2016). Konsep Desain Tas Modular Fotografi Dan Videografi. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(August), 128.
Musaad, F., Bahrullah Akbar, Al-Jarf, M. A., & Rizari. (2024). Implementation of Policy for the Implementation of Islamic State Vocational School in the Ministry of Religious Affairs of The Republic of Indonesia. International Journal of Law and Politics Studies, 6(3), 127–133. https://doi.org/10.32996/ijlps.2024.6.3.11
Nadhiroh, U. N. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Islam di Era New Normal Terhadap Pembentukan Akhlak Peserta Didik. Al-Fikri: Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam, 4(2), 152–164. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/fikri/article/view/20540
Picauly, V. E. (2024). Transformasi Pendidikan di Era Digital: In Indonesian Research Journal on Education (Vol. 4, Issue 3). https://doi.org/10.31004/irje.v4i3.1278
Poerwanto. (2013). Transformasi Organisasi : Basis Peningkatan Sumber Daya Manusia dalam Memperkuat Daya Saing. Jurnal AL-AZHAR INDONESIA SERI PRANATA SOSIAL, 2(2), 199–132. https://jurnal.uai.ac.id/index.php/SPS/article/download/153/143
Purnomo, Dwi & Hidayat, R. (2020). Manajemen Pendidikan Berbasis Digital: Inovasi Sistem Informasi dalam Lembaga Pendidikan. Deepublish.
Rada, R., Dewi, I. K., Mashar, A., & Alamsyah, R. (2024). Beyond the Classroom: Total Quality Management and Digital Innovation in Education. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(4), 1276–1288. https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v8i4.9608
Rovianingrum, L., Syunu Trihantoyo, Eny Reosminingsih, & Amrozi Khamidi. (2025). Manajemen Berbasis Sekolah sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 8(2), 306–316. https://doi.org/10.31539/alignment.v8i2.14865
Royanti, R., & Hakim, A. (2023). The Formation of Digital Culture in Building The Character of Students. Development: Studies in Educational Management and Leadership, 2(2), 155–168. https://doi.org/10.47766/development.v2i2.1084
Sari, M. N., Kurniawan, A., Fayola, ayyesha dara, Nawawi, I., Aprianti, K., Abrudurohim, & Lotulung, christa vike. (2022). Manajemen Pendidikan. In Yogyakarta: Media Akademi.
Sarjito, A. (2021). Hoaks, Disinformasi, dan Ketahanan Nasional: Ancaman Teknologi Informasi dalam Masyarakat Digital Indonesia. Journal of Governance and Local Politics, 5(2), 175–186.
SaThierbach, K., Petrovic, S., Schilbach, S., Mayo, D. J., Perriches, T., Rundlet, E. J. E. J. E. J., Jeon, Y. E., Collins, L. N. L. N., Huber, F. M. F. M., Lin, D. D. H. D. H., Paduch, M., Koide, A., Lu, V. T., Fischer, J., Hurt, E., Koide, S., Kossiakoff, A. A., Hoelz, A., Hawryluk-gara, L. A., … Hoelz, A. (2015). Reformasi Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri: Menuju Pendidikan Berkualitas Dan Berdaya Saing Global. Proceedings of the National Academy of Sciences, 3(1), 1–15. http://dx.doi.org/10.1016/j.bpj.2015.06.056%0Ahttps://academic.oup.com/bioinformatics/article-abstract/34/13/2201/4852827%0Ainternal-pdf://semisupervised-3254828305/semisupervised.ppt%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.str.2013.02.005%0Ahttp://dx.doi.org/10.10
Siti Maria Ulfah. (2025). Tingkatkan Layanan Digital, 55.107 Madrasah Gunakan Rapor Digital Madrasah. Direktorat KSKK Madrasah. https://pendis.kemenag.go.id/direktorat-kskk-madrasah/tingkatkan-layanan-digital-55107-madrasah-gunakan-rapor-digital-madrasah?utm_source=chatgpt.com)
Sofiatus Sobriyah. (2024). Konsep Fundamental Manajemen Kurikulum dalam Meningkatkan Kualitas Program Pendidikan. Harmoni Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 114–132. https://doi.org/10.62383/hardik.v2i1.1016
Sujarwo. (2013). Pendidikan di Indonesia. Pendidikan, 4(2), 1–7. https://static.skm.kemdikbud.go.id/announcements/28942fb9-334d-4fb5-9ce2-56f7ddce4d48-Indonesias-K-12-Education-Quality-Improvement-Bahasa-05122023.pdf
Tantri, S. N., & Nurhidayah, F. (2023). The implementation of effective computerized financial reporting procedure at a school foundation in South Jakarta, Indonesia. Indonesia Journal of Community Service and Empowerment, 4(1), 172–183. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/jcsejcse_umm@gmail.com172
V. Forrester, V. (2019). School Management Information Systems: Challenges To Educational Decisionmaking in the Big Data Era. International Journal on Integrating Technology in Education, 08(01), 01–11. https://doi.org/10.5121/ijite.2019.8101
Widyana, A. I., & Waluyanto, H. D. (2022). Pengembangan Kreativitas Desainer Melalui Aplikasi Grafis Dalam Perancangan Desain Komunikasi Visual. Jurnal DKV Adiwarna, 1(0), 11. https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/view/12231.
DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v21i2.348
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com