PERAN KELUARGA DALAM KUALITAS ANAK USIA DINI MENURUT PANDANGAN TAFSIR TARBAWI

Rasyid Tahta Rasyid Tahta Nugraha, Sayla Ar Rahmah Hafiidzah, Kayza Safitri Nasution, Shila Dara Aulia

Abstract


Abstract

The family is the main pillar for children's education, the attitude of parents must also support the development of children's potential. The role of the family is very important in determining the quality of early childhood education. This study aims to determine the role of the family in the quality of early childhood in the view of tarbawi interpretation. This study used a qualitative method using a literature study approach (library research). The results of this study indicate that the attention given by parents to early childhood education is very important in helping children build a strong foundation, develop their potential, and help them achieve success in the future. The role of the family is very dominant in the quality of a child, for example. Parents provide emotional and physical support to their children, and encourage them to explore and learn through play. Tarbawi's interpretation of Surah Luqman verses 12-14 emphasizes the importance of character education in early childhood through teaching moral and religious values, and places an emphasis on the role of the family in fostering and educating their children to become a strong and empowered generation.

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk memperkuat wacana pendidikan mengenai kontra radikalisasi dan intoleransi yang menjadi ancaman dunia pendidikan saat ini. Fenomena ini memerlukan upaya yang sistematis untuk menanamkan nilai-nilai moderasi beragama atau Islam wasathiyah melalui pendidikan. Dengan menggunakan pendekatan analisis wacana kritis, penelitian ini mengeksplorasi lebih jauh bagaimana ide-ide fundamentalisme, radikal, dan intoleransi dapat dilawan melalui landasan Islam wasathiyah dan pendidikan kontra-radikal dalam lingkungan pendidikan. Temuan dalam penelitian ini menunjukkan bahwa nilai-nilai wasatiyah Islam seperti moderasi (tawassuth), toleransi (tasamuh) dan persaudaraan (ukhuwah) perlu diterapkan dalam pendidikan dan dimasukkan dalam kurikulum pendidikan dalam hubungannya dengan berbagai mata pelajaran.

 


Keywords


the role of the family; quality of early childhood; interpretation of tarbawi

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Lahmudin. “Pandangan Orangtua Petani Terhadap Pendidikan Anaknya (Studi Kasus Pada Petani Yang Diduga Kurang Memperhatikan Pendidikan Anaknya Di Desa).” Pendidikan, no. 20 (2018): 1–33.

Al-Musannif, (Jurnal, Pendidikan Islam, Dan Keguruan, Migfar Rivadah, Unik Hanifah Salsabila, Muhammad Amirudin Rosyid, M Fajrul, and Fikri Haikal. “Al-Musannif: Journal of Islamic Education and Teacher Training Figur Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Anak Perspektif Pendidikan Islam.” Jurnal of Islamic Education and Teacher Training 2, no. 2 (2020): 139.

Amelia, Reni. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Status Kesehatan Anak Jalanan.” Sosio Konsepsia 2, no. 2 (2017): 137–52.

Bobihu, Amina. “Tafsir Tarbawi: Evaluasi Pembelajaran Dalam Al- Qur’an.” Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 3 (2020): 5–10.

Diadha, Rahminur. “Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak.” Edusentris 2, no. 1 (2020): 61. https://doi.org/10.17509/edusentris.v2i1.161.

Djafar, Fadlun. “Tafsir Tarbawi: Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an.” Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2020, 1–12.

Fadli, Muhammad Rijal. “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif.” Humanika 21, no. 1 (2021): 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075.

Fathoni. “Banyak Anak Indonesia Yang Terlantar Dan Bagaimana Mengatasinya.” Haluan.Com, 2023, 2.

Hamid, Eka Abdul, and Rika Wanda Nuraeni Zakiya. “Tafsir Qur’an Surat Luqman Ayat 12 – 19 Substansinya Dengan Pesan Moral Luqman Al-Hakim Dalam Pendidikan Islam.” Al - Mujaddid: Jurnal Ilmu-Ilmu Agama 2, no. 2 (2020): 22–47. https://doi.org/10.51482/almujaddid.v2i2.41.

Los, Unidad Metodología D E Conocimiento D E. “MEMAHAMI KARAKTERISTIK ANAK DIDIK.” In Memahami Karakteristik Anak Didik, edited by Meriyati, 98. LAMPUNG, 2019.

Magta, Mutiara, Dewa Ayu, and Puteri Handayani. “Indonesian Journal of Early Childhood Education Studies Parents Involvement in Early Childhood Education Institutions in Buleleng Regency, Bali Article Info.” Ijeces 8, no. 2 (2019): 69–74.

Muhammad, Pendidikan. “Keterlibatan Orang Tua Di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Anak Usia Dini Indonesia Studi Pendidikan 4, no. 2 (2019): 53–60.

Munir, Ahmad. “Isi Tafsir Tarbawi.Pdf.” In Tafsir Tarbawi, edited by fahham, 1st ed., 233. ponorogo: stain ponorogo press, 2017.

Nufus, and Rohani dan Hayati. “Pendidikan Anak Menurut Surat Luqman Ayat 12-19 Dalam Tafsir Ibnu Katsir.” Al-Iltizam: Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 1 (2017): 108–29.

Nurlaela, N S. “Pendidikan Luqman Terhadap Anaknya Dalam Surah Luqmān Ayat 12-19 Telaah Penafsiran Imam Al-Sya’Rāwī.” Repository.Uinjkt.Ac.Id, 2020.

Oktarianti, D. “Konsep Pendidikan Aqidah Perspektif Islam (Studi Tafsir Tarbawi).” Conciencia 14, no. 1 (2018): 105–27.

Putri, and Suryana. “Dampak Pendapatan Keluarga Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Bunayya 4, no. 1 (2022): 44–53.

Rahman, Abd, Sabhayati Asri Munandar, Andi Fitriani, Yuyun Karlina, and Yumriani. “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.” Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2022): 1–8.

Rini, Indah Septiya. “Pengaruh Perhatian Orang Tua Dalam Kegiatan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa.” JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah) 2, no. 2 (2020): 96–107. https://doi.org/10.30599/jemari.v2i2.582.

Student, M Tech, Rahul Richa Kumar, R Eviewers C Omments, Ajit Prajapati, Track- A Blockchain, A I Ml, Prof Santosh N Randive, et al. “Studi Analisis Tafsir Surat Luqman Ayat 12-19 Tentang Pendidikan Anak.” Frontiers in Neuroscience 14, no. 1 (2021): 1–13.

Sulastri, Sulastri, and Ahmad Tarmizi Ahmad Tarmizi. “Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini.” Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini 1, no. 1 (2017): 61–80. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1526.

Suteja. Tafsir Tarbawi. Nurjati Press. Vol. 2, 2019.

Sutikno. “Pola Pendidikan Islam Dalam Surat Luqman Ayat 12-19.” Pendidikan Agama Islam 2 (2019): 301–2.

Umami, Pesos, Leon Andretti Abdillah, and Ilman Zuhri Yadi. “Sistem Pendukung Keputusan Pemberian Beasiswa Bidik Misi,” 2014.

UNICEF Indonesia. “Laporan Tahunan 2021 UNICEF Indonesia.” United Nations Children’s Fund World Trade Centre 2, 2022, 16–16.

Wiratri, Amorisa. “Menilik Ulang Arti Keluarga Pada Masyarakat Indonesia ( Revisiting the Concept of Family in Indonesian Society ).” Jurnal Kependudukan Indonesia 13, no. 1 (2018): 15–26.

Yuarnaÿ, Agus Dewi, Joko Sutarto, and Tri Suminar. “Pendidikan Dasar Pengaruh Pola Asuh Dan Teman Sebaya Terhadap Karakter Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Dasar 9, no. 4 (2020): 429–35.




DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v19i2.249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com