IMPLEMENTATION OF THE VALUES OF GENDER EQUALITY IN ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION MATERIALS IN STAI ALHIKMAH JAKARTA
Abstract
Abstract
This study aims to describe the implementation of Islamic educational values based on gender equality at STAI ALHIKMAH Jakarta. This research includes field research with research locations at STAI ALHIKMAH Jakarta. The type of research used by researchers is qualitative. The research approach used is a phenomenological approach. The results of the research show that the implementation of gender equality-based Islamic religious education values has been applied to activities on campus, especially in the lecture process, both related to integrated materials and the use of gender-responsive methods. Factors Supporting the Implementation of Gender Equality-Based Islamic Religious Education consist of internal factors and external factors. Internal factors, namely the Chair, lecturers, curriculum and special courses on gender equality values or those that are integrated. External Factors namely Parents and Environment. Solutions made by schools to the difficulties of implementing Islamic educational values based on gender equality, namely instilling Islamic educational values about gender, providing training and deepening of educational materials in Islam in understanding gender and establishing a special institution to oversee teacher behavior when discriminating against people Woman.
Abstrak
Penelitian ini betujuan untuk mendeskripsikan implementasi nilai-nilai pendidikan Islam berbasis kesetaraan gender di STAI ALHIKMAH Jakarta. Penelitian ini termasuk penelitian lapangan (field research) dengan lokasi penelitian di STAI ALHIKMAH Jakarta. Jenis penelitian yang digunakan peneliti adalah kualitatif. Adapun pendekatan penelitian yang dilakukan ialah pendekatan fenomenologis. Hasil peneltian menunjukkan bahwa implementasi nilai-nilai pendidikan agama Islam berbasis kesetaraan gender sudah diterapkan pada kegiatan-kegiatan di kampus terutama dalam proses perkuliahan baik yang berkaitan dengan materi yang terintegrasi ataupun penggunaan metode yang responsif gender. Faktor-faktor Pendukung Implementasi Pendidikan Agama Islam Berbasis Kesetaraan Gender terdiri dari faktor internal dan faktor eksternal. Faktor Internal yakni Ketua, dosen, kurikulum dan matakuliah khusus nilai-nilai Kesetaraan gender ataupun yang terintegrasi. Faktor Eskternal yakni Orang Tua dan Lingkungan. Solusi yang dilakukan oleh sekolah terhadap kesulitan implementasi nilai-nilai pendidikan Islam berbasis kesetaraan gender yaitu penanaman nilai-nilai pendidikan Islam tentang gender, memberikan pelatihan dan pendalaman materi pendidikan dalam Islam dalam memahami gender serta pembentukan lembaga khusus dalam mengawasi perilaku guru ketika melakukan diskriminasi terhadap kaum perempuan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Budhy Munawar Rachman, Islam Pluralis, Wacana Kesetaraan Kaum Beriman, Jakarta, Paramadina, 2001
Candra Wijaya and Amiruddin, Ilmu Pendidikan: Konsep, Teori, dan Aplikasinya, Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI), 2019
Dardur, Ilyas Tarikh ul-Fiqh il-Islamy, Beirut, Dar Ibnu Hazm, 2015
Djejen Zainuddin dan MunzierSuparta, Pendidikan Agama Islam Kurikulum 2008 Madrasah Aliyah Kelas XI, Semarang Toha Putra, 2010
Hamzah B Uno dkk, Pengembangan Kurikulum Rekayasa Paedagogik dalam Pembelajaran, Depok, Rajagrafindo Persada, 2018
Hasyim, Syafiq Bebas dari Patriarkisme Islam, Depok, Kata Kita, 2010.
Hubaisyi, Thaha Dasuqi, Perempuan dan Hak Warisnya, Depok, Penerbit Fathan, 2016
Indonesia, Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, Oakley, Anna, Sex, Gender, and Society, Aldershot, Gower Publishing, 1985.
M. Quraish Shihab, Tafsir Al Misbah, Jakarta, Lentera Hati, 2012
Panduan Kurikulum Pendidikan Agama Islam, Kementerian Agama RI 2019 Wijaya, Tri Panduan Praktis Menyusun Silabus, RPP dan Penilaian Hasil Belajar, Depok, Noktah, 2019
Rusdi Zubeir, “Gender dalam Perspektif Islam,” dalam An Nisa'a, Vol. 7, No. 2, 2012, https://media.neliti.com/media/publications/56929-ID-gender-dalam-perspektif-islam.pdf
Sri Suhandjati Sukri, Pemahaman Islam dan Tantangan Keadilan Jender, Yogyakarta, Gama Media, 2002
Tri BimoSoewarno, dkk, Buku Guru Fikih Pendekatan Saintific Kurikulum, 2013, Jakarta: Kementerian Agama, 2015
Wahidun Khan, Perempuan Tetap Jadi Perempuan Cara Islam Membebaskan Wanita, Jakarta, Serambi Ilmu Semesta, 2003
Yusuf Al Qardhawy, Ruang Lingkup Aktivitas Wanita Muslimah, Penerjemag Moh. Suri Sudari dan Entin Rani’ah Ramelan, Jakart, Pustaka Al Kautsar, 1996
DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v19i1.225
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com