MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM: MEMBANGUN FONDASI PENDIDIKAN BERKUALITAS

Arif Ma'ruf

Abstract


Islamic Education Management is a crucial element in building the foundation of quality education for the Muslim community. This article discusses the important role of management in regulating the Islamic education system to be effective and in accordance with religious principles. Through a planned and holistic approach, the objectives of Islamic education such as character building and religious understanding can be optimally achieved. By applying appropriate methods, training qualified teachers, and utilizing technology, Islamic education management can have a positive impact on the development of individuals and societies based on Islamic values.

Keywords


Islamic Education Management, Foundation of Quality Education, Effectiveness and Religious Principles

Full Text:

PDF

References


Abu Amar. “Nilai Islam Wasathiyah-Toleran Dalam Kurikulum Madrasah Aliyah Program Keagamaan.” Jurnal Cendekia 10, no. 02 (2018): 196–212. https://doi.org/10.37850/cendekia.v9i01.46.

Akib, Irwan. “NILAI-NILAI MORAL DAN KEPEDULIAN PADA PENDIDIKAN KARAKTER DI SD ISLAM AL AZHAR 34 MAKASSAR.” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 8, no. 2 (2023): 5957–76.

Alfi, Ade Maulia, Amara Febriasari, and Jihan Nur Azka. “Transformasi Pendidikan Agama Islam Melalui Teknologi.” Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 1, no. 4 (2023): 511–22.

Amalianita, Berru, Riana Eliza, Ryan Pratama Putra Nurnilamsari, Dinny Rahmayanty, and Utami Niki. “Peran Pendidikan Karakter Remaja Di Sekolah Serta Implikasi Terhadap Layanan Bimbingan Dan Konseling.” JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia) 8, no. 2 (2023): 276–83.

Arif, Moh. “MANAJEMEN MADRASAH DALAM UPAYA PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN ISLAM.” Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 2013. https://doi.org/10.21274/epis.2013.8.2.415-438.

Azra, Azyumardi. “Agama Untuk Perdamaian Dunia.” Republika, 2014.

Azyumardi Azra. Pendidikan Islam, Tradisi Dan Modernisasi Menuju Millenium Baru. IV. Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu, 2002.

Efendi, Nur, and Muh Ibnu Sholeh. “Dinamika Sosial Dalam Proses Pengambilan Keputusan Dalam Manajemen Pendidikan Islam.” Attanwir: Jurnal Keislaman Dan Pendidikan 14, no. 2 (2023): 45–67.

Hakim, M N, and M Hasan. “Inovasi Kurikulum Pendidikan SMA Darul Ulum 2 Di Pondok Pesantren Darul Ulum Jombang,” 2019. https://www.semanticscholar.org/paper/4e02a664092ed80e611cd1b2cf6364a966180164.

Harahap, Efridawati. “Menggali Prinsip-Prinsip Dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Yang Transformatif: Membangun Kesadaran Spiritual Dan Kemandirian Berpikir.” Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam 1, no. 1 (2023): 113–27.

Hasriadi, Hasriadi. “Metode Pembelajaran Inovatif Di Era Digitalisasi.” Jurnal Sinestesia 12, no. 1 (2022): 136–51.

Ilhami, Akhmad Fiqri, and Ridhatullah Assya’bani. “Membentuk Moralitas Integratif Sains Dan Nilainilai Qurani: Studi Terhadap Strategi Pengajaran Di MI Integral Al-Ukhuwwah Kabupaten Hulusungai Utara.” Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains 3 (2021): 105–12.

Jayanti, Riza Ayu Dewi. “Pendidikan Akhlak Melalui Program Sekolah Ramah Anak Di MIN 2 Mojokerto.” Arus Jurnal Psikologi Dan Pendidikan 2, no. 3 (2023): 307–19.

Kamila, Aiena. “PENTINGNYA PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN PENDIDIKAN MORAL DALAM MEMBINA KARAKTER ANAK SEKOLAH DASAR.” Al-Furqan: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya 2, no. 5 (2023): 321–38.

Kurdi, Musyarrafah Sulaiman. “URGENSITAS PENDIDIKAN ISLAM BAGI IDENTITAS BUDAYA (ANALISIS KRITIS POSISI EFEKTIF PENDIDIKAN SEBAGAI PILAR EVOLUSI NILAI, NORMA, DAN KESADARAN BERAGAMA BAGI GENERASI MUDA MUSLIM).” Indonesian Journal of Religion Center 1, no. 3 (2023): 169–89.

Mahanis, Juni. “Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Islami Peserta Didik (Telaah Surat Ali Imran Ayat 159).” Ta’diban: Journal of Islamic Education 1, no. 1 (2020): 26–49.

Mannan, Audah. “Esensi Tasawuf Akhlaki Di Era Modernisasi.” Aqidah-Ta : Jurnal Ilmu Aqidah 4, no. 1 (July 2018). https://doi.org/10.24252/aqidahta.v4i1.5172.

Muhali, Muhali. “Pembelajaran Inovatif Abad Ke-21.” Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika 3, no. 2 (2019): 25–50.

Mukhlis, Mukhlis, Ahyar Rasyidi, and Husna Husna. “Tujuan Pendidikan Islam: Dunia, Akhirat Dan Pembentukan Karakter Muslim Dalam Membentuk Individu Yang Berakhlak Dan Berkontribusi Positif.” AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2024, 1–20.

Muktamar, Ahmad, and Joaquim Pinto. “Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dalam Meningkatkan Kinerja Organisasi Pendidikan.” Journal of International Multidisciplinary Research 1, no. 2 (2023).

Mulyati, Mulyati, Mega Hidayati, and Muhsin Hariyanto. “Pengaruh Keteladanan Guru Dan Orang Tua Terhadap Sikap Kejujuran Siswa SMK Klaten, Jawa Tengah.” Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 14, no. 2 (2020): 183–95.

Musthofa. “Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Al-Qurān (The Value of Character Education in The Qur’an).” An-Nuha : Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial 7, no. 1 (2020): 1–17. https://doi.org/10.36835/annuha.v7i1.342.

Nafsaka, Zayin, Kambali Kambali, Sayudin Sayudin, and Aurelia Widya Astuti. “DINAMIKA PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERSPEKTIF IBNU KHALDUN: MENJAWAB TANTANGAN PENDIDIKAN ISLAM MODERN.” Jurnal Impresi Indonesia 2, no. 9 (2023): 903–14.

Nastiti, Faulinda Ely, and Aghni Rizqi Ni’mal‘Abdu. “Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0.” Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan 5, no. 1 (2020): 61–66.

Nawali, Ainna Khoiron. “Hakikat, Nilai-Nilai Dan Strategi Pembentukan Karakter (Akhlak) Dalam Islam.” Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam 1, no. 2 (2018): 325–46.

Nur, Efendi, and Imam Junaris. “Evaluasi Dan Monitoring Manajemen Pembelajaran Pendidikan Islam Dalam Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan.” Refresh: Manjemen Pendidikan Islam 1, no. 2 (2023): 48–73.

Oviyanti, Fitri. “Tantangan Pengembangan Pendidikan Keguruan Di Era Global.” Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam 7, no. 2 (2016): 267–82.

Rahmaniah, Neli, Anna Maria Oktaviani, Fatkhul Arifin, Gilang Maulana, Hana Triana, Marni Serepinah, Perawati Bte Abustang, Alberth Supriyanto Manurung, Nafia Wafiqni, and Sastra Wijaya. Berpikir Kritis Dan Kreatif: Teori Dan Implementasi Praktis Dalam Pembelajaran. Publica Indonesia Utama, 2023.

Rosyid, Abdul, and Fatkhul Mubin. “Peningkatan Profesionalisme Guru Dalam Persepektif Budaya Religius.” Alim | Journal of Islamic Education 4, no. 2 (2022): 277–87.

Saihu, Abd Aziz, Fatkhul Mubin, and Ahmad Zain Sarnoto. “Design of Islamic Education Based on Local Wisdom (An Analysis of Social Learning Theories in Forming Character through Ngejot Tradition in Bali).” International Journal of Advanced Science and Technology 29, no. 06 SE-Articles (April 26, 2020): 1278–93. http://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article/view/11802.

Shunhaji, Akhmad. “Agama Dalam Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam Vol. 1, no. 1 (2019). https://doi.org/10.36671/andragogi.v1i1.46.

Sukana, Sukana. “Transformasi Pengawas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Era Digital: Tantangan Dan Peluang Tahun 2024.” Jurnal Pendidikan Tambusai 8, no. 1 (2024): 3955–65.

Tan Sri Muhyddin Yassin. “Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.” Petikan Ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin Ketika Membentangkan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 Pada 13/9/2012, 2013.

Wahyuningsih, Kompyang Sri. “Problematika Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Di Sma Dharma Praja Denpasar.” Pangkaja: Jurnal Agama Hindu 24, no. 1 (2021): 107–18.

Wibowo, Ari, and R Arie Febrianto. “PENGARUH KECERDASAN SPIRITUAL DAN DISIPLIN TERHADAP KINERJA GURU DI SD AL FIRDAUS SURAKARTA.” JURNAL ILMIAH EDUNOMIKA 5, no. 1 (2020): 24–33.

Yadi Ruyadi. “Model Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Budaya Lokal (Penelitian Terhadap Masyarakat Adat Kampung Benda Kerep Cirebon Provinsi Jawa Barat Untuk Pengembangan Pendidikan Karakter Di Sekolah).” In Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; Join Conference UPI & UPSI, 576–94, 2010.

Yusuf, M. “Rebranding Madrasah Dalam Membangun Citra Positif Dan Modern.” Journal of Education Management Research 1, no. 2 (2023): 65–82.

Zaky, Raihan, and Hasrian Rudi Setiawan. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Karakter Kepemimpinan.” Fitrah: Journal of Islamic Education 4, no. 2 (2023): 232–44.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.