ANALISIS ISI BAHAN AJAR PAI BAB SHALAT KELAS VII DITINJAU DARI ASPEK KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTORIK
Abstract
Abstract
This article aims to analyze the synchronization of content contained in learning objectives, the content of manuscript materials / materials and assessment / evaluation tools in terms of cognitive, affective, and psychomotor aspects. The method used in this study is content analysis with a qualitative descriptive approach. Researchers read and analyze carefully each content of learning objectives, the content of manuscript / material materials, and assessment / evaluation tools for prayer chapters in Class VII PAI teaching materials contained in chapter III and chapter IX. The results of the content analysis of the PAI prayer chapter show that the content of teaching materials contained in learning objectives with manuscript materials / teaching materials, learning objectives with the content of learning assessment / evaluation tools, and manuscript materials / teaching materials with the contents of learning assessment / evaluation tools have suitability seen from the exposure of the discussion. The content of PAI teaching materials in the prayer chapter in terms of cognitive, affective, and psychomotor aspects shows that in the exposure to learning objectives, manuscript materials / teaching materials and learning assessment / evaluation tools there is harmony (synchronous) in terms of cognitive aspects and affective aspects. However, exposure to learning objectives, manuscript materials / teaching materials and learning assessment / evaluation tools lack compatibility (synchronous) in terms of psychomotor aspects.
Abstrak
ini bertujuan untuk menganalisis sinkronisasi isi yang termuat dalam tujuan pembelajaran, isi bahan naskah/materi dan alat penilaian/evaluasi ditinjau dari aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis isi (content analysis) dengan pendekatan deskriptif kualitatif. Peneliti membaca dan menganalisis secara seksama setiap isi tujuan pembelajaran, isi bahan naskah/materi, dan alat penilaian/evaluasi bab shalat pada bahan ajar PAI Kelas VII yang terdapat pada bab III dan bab IX. Hasil analisis isi terhadap bahar ajar PAI bab shalat menunjukkan bahwa isi bahan ajar yang tertuang dalam tujuan pembelajaran dengan bahan naskah/materi bahan ajar, tujuan pembelajaran dengan isi alat penilaian/evaluasi belajar, dan bahan naskah/materi bahan ajar dengan isi alat penilaian/evaluasi belajar memiliki kesesuaian dilihat dari paparan pembahasan. Adapun isi bahan ajar PAI bab shalat ditinjau dari aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik menunjukkan bahwa pada paparan tujuan pembelajaran, bahan naskah/materi bahan ajar dan alat penilaian/evaluasi belajar terdapat keserasian (sinkron) ditinjau dari aspek kognitif dan aspek afektif. Namun paparan pada tujuan pembelajaran, bahan naskah/materi bahan ajar dan alat penilaian/evaluasi belajar kurang memiliki keserasian (sinkron) ditinjau dari aspek psikomotorik.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.