PENINGKATAN KUALITAS PELAYANAN PERPUSTAKAAN TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA
Abstract
Abstract
This study aims to analyze the quality of library services on student satisfaction. This study uses a type of quantitative research. In this study, the population of library visitors in November-December 2022 was 126 visitors. The number of samples taken in this study were 50 visitors to the STAI ALHIKMAH Jakarta Library. The selected data collection techniques are observation and questionnaires. Data analysis techniques use a computer application, namely SPSS (statistical program for social science). The results of this study concluded that the quality of service at the STAI ALHIKMAH Jakarta Library was good. This can be seen from the value of 75.15% which in the criteria of the respondent's answer is 60% - 79% in the good category. Where the dominant indicator is the Empathy indicator and the indicator with the lowest rating is the Reability indicator. Student satisfaction at the STAI ALHIKMAH Jakarta Library is good. This can be seen from 73.3% which in the answer criteria 60% - 79% are in the good category. Service quality has a positive and significant effect on student satisfaction.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kualitas layanan perpustakaan berdasarkan kepuasan mahasiswa. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif. Pada penelitian ini jumlah pengunjung perpustakaan pada bulan November-Desember 2022 sebanyak 126 pengunjung. Dalam penelitian ini diikutsertakan 50 pengunjung perpustakaan STAI ALHIKMAH Jakarta. Teknik pengumpulan data yang dipilih adalah observasi dan angket. Teknik analisis data menggunakan aplikasi komputer yaitu SPSS (Statistical Program for Social Sciences). Berdasarkan hasil penelitian ini kualitas layanan perpustakaan STAI ALHIKMAH Jakarta sudah baik. Hal ini terlihat dari skor sebesar 75,15% yang pada kriteria respon bervariasi dari 60% sampai dengan 79% dengan kategori Baik. Indikator yang dominan adalah indikator empati dan indikator peringkat terendah adalah indikator resiliensi. Kepuasan mahasiswa terhadap perpustakaan STAI ALHIKMAH Jakarta tergolong baik. Hal ini tercermin dari 73,3% pada kriteria respon hingga 60% - 79% pada kategori “Baik”. Kualitas pelayanan berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepuasan mahasiswa.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.