THE DEVELOPMENT OF THE MODERN SOCIETY ORDER MOVEMENT IN INDONESIA AND PAKISTAN
Abstract
Abstract
Urban Sufism is a phenomenon that occurs in almost all major cities in the world. In a metropolis environment that is increasingly strongly influenced by postmodern culture, the presence of classes of spirituality is both promising and worrying. On the one hand, the discourse of spirituality becomes the guardian of the "sanctity of the soul". But on the other hand, spirituality is also feared to be trapped in the mechanisms of life of postmodern society. This research is an academic study to determine the impact of the tarekat movement on people's lives in Indonesia and Pakistan, as well as enrich the insight into social and diverse life a. The research method used in this research is a qualitative method carried out through tracing and reviewing information from a number of library materials (library research) and interviews.
Abstraks
Urban Sufism merupakan fenomena yang terjadi nyaris di segenap kota besar di dunia. Dalam lingkungan masyarakat metropolis yang kian kuat dipengaruhi budaya postmodern, kehadiran kelas-kelas spiritualitas merupakan sesuatu yang menjanjikan sekaligus mengkhawatirkan. Di satu sisi, wacana spiritualitas menjadi penjaga “kesucian jiwa”. Namun di sisi lain, spiritualitas juga dikhawatirkan dapat terperangkap dalam mekanisme kehidupan masyarakat posmodern. Penelitian ini adalah sebuah study akademis untuk mengetahui dampak gerakan tarekat pada kehidupan masyarakat di Indonesia dan Pakistan, serta memperkaya wawasan kehidupan bermasyarakat dan beragama. Metode penelitian yang digunakan pada penelitin ini adalah metode kualitatif yang dilakukan melalui penelusuran dan pengkajian informasi dari sejumlah bahan pustaka (library research) dan wawancara.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhmad Rizqon Khamami dkk, Tasawuf Tanpa Tarekat: Pengalama Turki dan Indonesia, (Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, Vo. 6, No. 1, Juni 2016)
Albert Camus, The Myth of Sisyphus, (New York: Alfred A. Knopf Inc., 1955).
Ali Maksum, Spiritualitas Abad Modern, http://www.academia.edu/5883964 /spiritualitas_abad_modern.
Ali, k. A Study of Islamic History , (Delhi: Idarat Adabi, 1990).
Al-makky, Abu Bakar. “Kifayat al-Atqiya’ wa Minhaj al-Asfiya”, (Surabaya: Sahabat Ilm, tt).
Atjeh, Aboe Bakar. Pengantar Sejarah Sufi dan Tasawuf (Solo: Ramdhani,1984).
Alba, Cecep., Tasawuf dan Tarekat; Dimensi Esoteris Ajaran Islam, (Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014), Cet. Ke-2.
Badruzzaman, Ikyan, dkk, KH. Syaikhuna Badruzzaman; Seorang Ulama Pejuang (1900-1972), (Bandung: Majelis Dzikir Tijaniyah, 2012).
Emile Durkheim, Suicide, (London: Routledge, 2002).
Gordon Melton, New Age Almanac, (Detroit: Visible Ink Press, 1991), h.3;Lucinda Vardey, Intimations of Spiritual Renaissance, (Compass, vol. 14, no. 2, 1996)
Haidar Bagir, Tasawuf di Indonesia, Seminar on Islamic Philosophy and Mysticism.
Ibnu Jamil Zainu, Muhammad, Ajaran Sufi dan Tarekat, (t.t: Darul Haq, 2016). http://www.muntahaafandi.web.id/tarekat-sanusiah-di-libya-esoterisme-islam-dan-politik.html akses 22/06/2013
John Naisbitt, Megatrends 2000, (Jakarta: Binarupa Aksara, 1990).
Julia Day Howell, Martin van Bruinessen, Sufism and The Modern in Islam, (New York: I.B.Tauris, 2007).
Khozin, Sufi Tanpa Tarekat; Praksis Keberagaman Muslim Puritan, (t.t.:Madani, 2013).
M. Misbah, Fenomena Urban Spritualitas: Solusi atas Kegersangan Spiritual atas Masyarakat kota, (Jurnal Komunika, Vol.5, No. 1, Januari-Juni 2011)
Mahmûd, Abd al-Halîm. Muqaddimah fî Qadîyah al-Tasawwuf. (Kairo: Maktabah al-Anglû al-Misrîyah, 1962).
Muhammad, Ahmad. Relasi Sufisme dalam Modernitas dalam perspektif ‘abd al-Halim Mahmud. 2014.
Muhammad Anis, Spiritualitas di Tengah Modernitas Perkotaan,( Jurnal Bayan, Vol. II, No. 4, 2013).
Musthofa, A. Akhlak tasawuf, (Bandung: Pustaka Setia, 1997).
Mulyati, Sri, Peran Edukasi Tarekat Qadiriyyah Naqsyabandiyyah dengan Referensi Utama Suryalaya, (Jakarta: Kencana, 2010) Cet. Ke-1.
Nashâr (al), Alî Sâmî. Nash’at al-Fikr al-Falsafî fî al-Islâm, Vol. 3. (Kairo: Dâr al-Ma„ârif, 1977).
Nasution, Harun. Falsafat dan Mistisisme dalam islam, (Jakarta: Bulan Bintang, 2006).
Noorthaibah, Pemikiran Sufistik K.H. Dja’far Sabran, (Jakarta: Mitra Wacana Media, 2014), Cet. Ke.1.
Oman Fathurahman, Urban Sufism: Perubahan dan Kesinambungan Ajaran Tasawuf, http://oman.uinjkt.ac.id/2007/01/urban-sufism- perubahan-dan.html.
Saliyo. Mencari Makna Hidup Dengan Jalan Sufi di Era Modern. (2016)
Shimmel, Annemarie, Dimensi Mistik Dalam Islam, (Jakarta: Pustaka Firdaus, 2018), Cet. Ke. 4.
Solihin, M dan Anwar,Rosihan. Ilmu Tasawuf , (Bandung: Pustaka Setia, 2008).
Sayyed Hossein Nasr, Islam dan Nestapa Manusia Modern, (Bandung: Penerbit Pustaka, 1983).
Sugiyono, Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methode), (Bandung: Alfabeta, 2014), Cet. Ke-5, h. 48.
Tirta Kusuma, Mirza (ed.), Ketika Makkah Menjadi Las Vegas: Agama, Politik dan Ideologi (Jakarta: Gramedia, 2014).
Tanbih, (Tasikmalaya: PT. Mudawwamah Warohmah, 2009), Cet. Ke,1.
Trimingham, J. Spencer.The Sufi Orders in Islam, (London: Oxford University Press, 1967).
Wasito Raharjo Jati (2015), Sufisme Urban di Perkotaan: Konstruksi Keamanan Baru Kelas Menengah Muslim, Jurnal Kajian & Pengembangan Manajemen Dakwah, Vol. 05-Nomor 02, Desember 2015
William Christian Bier, Alienation: Plight of Modern Man, Fordham University, (New York: Press, 1972).
Yasraf Amir Piliang, Fenomena Sufisme di Tengah Masyarakat Posmodern, (Jurnal Al-Huda, vol. 1, no. 2, 2000)
DOI: http://dx.doi.org/10.47466/hikmah.v18i1.205
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ALHIKMAH Islamic Studies Institute (STAI ALHIKMAH) Jakarta Jl. Jeruk Purut No. 10 Cilandak Timur Pasar Minggu Jakarta Selatan 12650 Telp/Fax. (021) 7890521 E-mail: staialhikmahjakarta10@gmail.com/jurnal_hikmah@yahoo.com